Frula.Info: Da tradicionalno srpsko bude zabeleženo
Sa Draganom Jovanovićem, vlasnikom preduzeća Frula.Info, razgovarali smo o njegovoj odluci da započne sopstveni biznis, o tome koliko je bitno imati podršku na početku samostalnog rada i u kojoj meri onlajn prodaja i društvene mreže utiču na marketing i prodaju u njegovom poslu.
Bilo mi je značajnije da kada neko u svetu frulaša i guslara kaže Dragan Jovanović iz Novog Sada zna o kome se radi, nego da gradim neki impersonalni korporativni brend na tržištu. Vodio sam se mišlju i da se bavim voditeljskim poslom u okviru etno-muzičkog sveta, tako da mi je bilo bitnije da pre svega moje ime predstalja nešto u tom etno-muzičkom svetu instrumenata.
Kako ste došli na ideju da pokrenete sopstveni biznis i kako ste se odlučili za proizvodnju etno muzičkih instrumenata?
Uvek sam voleo slobodu, nisam voleo rad u velikoj firmi, bio sam uvek protiv negativnih posledica globalizacije. Znao sam da sam dovoljno i odgovoran i organizovan, kao i to da ću, ukoliko se u potpunosti predam poslu, definitivno biti uspešan, odnosno u najmanju ruku, da ću moći da preživim od sopstvenog rada, a sve što dođe preko toga, smatraću bonusom.
Šta je bilo najteže prilikom pokretanja sopstvenog posla, a koja bi bila vaša najlepša uspomena iz tog perioda?
Najteže je to što, kada krećete u posao kao one man show (šou program koji se sastoji od samo jednog izvođača), niste ni svesni da ćete, koliko god da ste vredni i spremni na rad, morati da radite 10 puta više nego što ste i mogli da zamislite. Nema slobodne ni subote, ni nedelje, ni praznika. Kada neko želi nešto od vas da kupi, vi tada prekidate sve što ste radili ili zamislili i morate da uslužite kupca, prodate mu to nešto što je poželeo da kupi, jer samo tako možete da inkasirate nešto. Ne vredi vam da ste u ponedeljak u 7č. za radnim stolom, ako tada nema nikog da nešto kupi, ali ako u subotu u 23č. neko želi da navrati i nešto pogleda ili kupi, morate mu izaći u susret. Ovo je možda drastičan primer, ali i to se dešavalo, jer su kupci često naši ljudi koji žive ili rade u inostranstvu.
Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije?
To je dobro pitanje. Definitivno bih, da sada počinjem posao, potražio mentora u biznisu ili nekoga ko bi od samog starta mogao da postavi posao kako treba. Sve je u poslu jasno, ili je barem nekome sve jasno, i treba imati vodiča, što bi rekli „trenera” ili „gurua”, koji može da vas usmeri. Ja sam nekako to sve sam sebi morao da budem, a niko nije ni toliko pametan ni toliko sposoban da mu dobar savet, nekoga ko ima više iskustva, neće biti od koristi.
Koji je bio prvi proizvod u vašem asortimanu i kako on danas predstavlja vašu firmu?
To je bila i ostala frula. Zato se i samo preduzeće zove FRULA.INFO, ali vremenom su se gusle u velikoj meri izjednačile sa frulom, a u nekim aspektima poslovanja i prevazišle frulu u našem poslu.
Po čemu vas potrošači prepoznaju, tj. šta je vaš zaštitni znak?
Logo nismo pravili iz više razloga. Realno nisam bio siguran do koje mere će sve ovo moći da bude profitabilno, a na kraju kada sam shvatio da možda ima smisla da se neki logo napravi, shvatio sam da nemam naslednika u ovom poslu i da nema potrebe da koncipiram sve kao brend. Više sam radio na ličnom brendu (personal brend), jer mi je bilo značajnije da kada neko u svetu frulaša i guslara kaže Dragan Jovanović iz Novog Sada zna o kome se radi, nego da gradim neki impersonalni korporativni brend na tržištu. Diplomirao sam menadžment u medijima, vodio sam se mišlju da se bavim i voditeljskim poslom u okviru etno-muzičkog sveta, tako da mi je bilo bitnije da se zna ko je Dragan Jovanović i da on predstalja nešto u tom etno-muzičkom svetu instrumenata.
Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najzanimljiviji potrošačima?
Od proizvoda, kao što sam već naveo, tu su frule standardne, frule profesionalne, dvojnice, gusle – standardne, gusle – profesionalne, kao i dodaci za gusle i oprema za guslare.
Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vašeg biznisa i vaše delatnosti uopšte?
Ova delatnost je nekako vanvremenska. Prosečan kupac nas je do pre neku godinu kontaktirao sa rečima: „Ja već nekoliko godina pratim Vaš rad, pa sam sada odlučio da kupim sebi jednu frulu”. Što znači, dugo se ljudi opredeljuju da bilo šta od nas kupe. To može da bude i dobro, jer ono što se dugo smišlja, od toga se lako ne odustaje. To sam primetio i sada u vreme virusa korona – poslovanje nije opalo, moglo bi se reći da se čak i malo poboljšalo.
Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme?
Onlajn prodaja je za nas sve u svemu. Mi nemamo prodavnicu, mada sarađujemo sa par muzičkih prodavnica koje prodaju naše instrumente i proizvode. Ipak, oni veoma malo prodaju toga u odnosu na nas. Od ukupne količine naših proizvoda koji se prodaju, radnje prodaju svega 5%. Sa druge strane, mi preko online prodaje kombinovane sa internet prezentacijama, Intagram profilom koji više godina uređujemo kao svojevrsnu vrstu dnevnika sa aktulenim dešavanjima i uz YouTube kanal, imamo dobitnu kombinaciju. Znači, bez online prodaje nemoguće je zamisliti naš posao.
Koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?
Dosta su doprinele i doprinose. Ponekad se i reklamiramo na društvenim mrežama, ali je najvažnija realna aktivnost na njima, jer time dobijate sledbenike koji vole to što vi postavljate i vremenom postaju mušterije.
Kakvi su vaši planovi na polju razvoja novih proizvoda u toku narednog perioda?
Razvijamo se u smeru publikacija sa notnim zapisima, prvenstveno vezano za sviranje frule. Zatim, od pre nekog vremena, imamo i internet platformu za učenje, na adresi www.tradicija.info, gde ljudi mogu da nauče kako se neke pesme ili kola sviraju na fruli i imaju note za te pesme i kola. Ubacili smo i kako se igraju određena kola, a vremenom planiramo da dodamo i druge veštine, poput štrikanja, heklanja, mešenja hleba i sl. kako bi sve ono što je tradicionalno srpsko bilo i zabeleženo.
Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?
Najbitnije je da budu spremni da se na početku svog rada ponekad moraju odreći letovanja, zimovanja, kupovine suvišnih stvari. Osobi koja započinje svoj posao najbitnije je da na svaki dinar uloženog kapitala, uloži još 2 tone rada i kao što je rekao Gary Vee – Ideas are nothing. Execution is everything (Ideje su ništa. Izvršavanje zadataka/rad na ostvarivanju ideja je sve). Svim mladim preduzetnicima želim sve najbolje i pronađite od samog starta mentora, nekoga ko će vam postaviti od samog početka posao na stabilnu osnovu, iskristalisati sa vama viziju i misiju u poslu i biti vam vetar u leđa i ohrabrenje u samom startu. Dobar ili bolje rečeno odličan knjigovođa će vam isto biti od presudne važnosti. Marketing i generalno reklamiranje takođe uvek imajte u vidu i na umu, jer bolje je da potrošite i loše investirate 100 eura u neki marketing, nego da potrošite u prvih 10 godina poslovanja tih 100 eura u kafani. Posle 10 godina, to već i neće biti toliki greh. Srećno!