Anja Suša se vraća na BITEF sa predstavom #Jeanne 

Anja Suša se vraća na BITEF sa predstavom #Jeanne 

Rediteljka Anja Suša, nekadašnja selektorka Bitefa, ovog oktobra vraća se na festival i to sa predstavom #Jeanne, rađenom prema zapaženom tekstu poznate hrvatske spisateljice Ivane Sajko

TEKST: Nastala u produkciji Švedskog gostujućeg pozorišta Riksteatern i Kraljevskog dramskog pozorišta Dramaten, ova predstava biće izvedena 9. oktobra, u Pozorištu na Terazijama, sa početkom u 20 časova. U pitanju je savremena verzija bajke o Jovanki Orleanki, koja se bavi otporom prema društvenoj i sistemskoj nepravdi.

Kroz priču o mladoj devojci, buntovnici koja rešava da pređe jezero što deli dva sveta, dve klase,  autorke seciraju probleme društvene nejednakosti i klasnih razlika, kao i pitanja ekološke katastrofe i klimatskih promena. Pobunivši se protiv socijalne nepravde, mlada Žan biva nasilno zaustavljena u pokušaju da prevaziđe razlike između dva sveta, sa dve strane jezera, čime to isto jezero postaje mesto i simbolične i stvarne smrti te devojke.

„Klimatska drama #Jeanne je poput melanholičnog odjeka nekog idealističkog doba. Ali istovremeno – u posve jedinstvenoj režiji Anje Suše – ona predstavlja avanturističku, drastičnu i apsurdnu distopiju”, naveo je u svojoj kritici švedski dnevni list Svenska Dagbladet.

Anja Suša višestruko je nagrađivana pozorišna rediteljka, aktivna u Srbiji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Sloveniji, Poljskoj, Švedskoj i Danskoj. Obavljala je i ulogu selektorke Bitefa od 2006. do 2016. godine, a u periodu od 2002. do 2011. godine bila je direktorka i umetnička direktorka Malog pozorišta „Duško Radović” u Beogradu. Od 2019. godine radi kao profesorka pozorišne režije na Univerzitetu umetnosti u Stokholmu, a u Švedskoj je sa velikim uspehom režirala više od deset predstava.
Predstava #Jeanne rađena je prema drami Crna kutija za kraj svijeta Ivane Sajko, hrvatske književnice, dramaturškinje i pozorišne rediteljke koja već duže vreme živi i radi u Berlinu. Stvara u oblasti književnosti, performansa, teorije i muzike. Njeni dramski tekstovi objavljivani su na mnogim jezicima i izvođeni širom sveta, dok su neki od njih, kao što je Žena-bomba, stekli međunarodni uspeh.

Drama Crna kutija za kraj svijeta našla se među šest dela nagrađenih na konkursu Ministarstva kulture Republike Hrvatske „Marin Držić” za 2021. godinu. U obrazloženju se navodi kako komad bespoštedno identifikuje i secira društvene nejednakosti i klasne razlike između dva sveta koja su nikla sa različitih strana jezera.

Foto: Markus Garder