SRPSKI SHOWCASE petu godinu za redom na Beogradskom džez festivalu
Beogradski džez festival, koji u Domu omladine Beograda i Kombank dvorani traje od 21. do 28. oktobra, pored jubilarnog, 35. izdanja ove manifestacije, obeležava još jedan mali jubilej. Peti put za redom organizujujemo predstavljanje najtalentovanijih snaga novog srpskog džez talasa u okviru tzv. srpskog showcasea. Po ustaljenom formatu, tri domaća nova projekta u izvođenju umetnika mlađe generacije biće izloženo domaćoj javnosti, ali i brojnim inostranim novinarima, biće ih blizu 50, koji svake godine širom sveta pronose glas o vrhunskim dometima u srpskom džezu.
Među odabranim učesnicima ove godine su mladi saksofonista i kompozitor Rastko Obradović, koji predstavlja kvartet sa norveškim muzičarima (Martin Gjerde, klavir; Aleksander Hoholm, kontrabas; Rajmond Lavik, bubnjevi); pijanista i kompozitor Milan Stanisavljević, sa slovenačko-srpskim kvartetom (Igor Matkovič – truba, Boštjan Simon – tenor saksofon, Nikola Matošič – kontrabas, Predrag Milutinović – bubnjevi); te bend Dragon’s Fuel iz Novog Sada (Peđa Okiljević – tenor saksofon, Voja Savkov – tenor saksofon, sopran saksofon, Marko Čurčić – bas gitara, Lav Kovač – bubnjevi).
Foto: Jan Prpič
Kvartet Dragon’s Fuel je najambiciozniji od projekata novosadskog muzičkog kolektiva Horz, okupljenog oko kompozitora i multiinstrumentaliste Lava Kovača. Kvartet predstavlja atraktivni rukopis Kovača i basiste Marka Čurčića koji je žanrovski teško definisati (Ornet Kolmen i Majls Dejvis, latin, rege, fri-džez, šansona…). Istoimeni debi album sadrži deset njihovih kompozicija, kao i intrigantnu rekonstrukciju uvoda „Svitanje“ simfonijske poeme „Tako je govorio Zaratustra“ Riharda Štrausa. Dvojica autora su u isto vreme bili na studijama u Holandiji, saksofonista Vojislav Savkov je dugogodišnji akter novosadske džez scene koga smo dosad češće viđali u vodama mejnstrima (bezbroj puta briljirao je na džem sešnima Novosadskog džez festivala), a drugi, mlađi saksofonista Predrag Okiljević po profesiji pravnik. Svoju muziku opisuju kao Novosadsku soničnu misu, panonske trans-ritmove, iskustva iz Meksika, hladni i plamteći džez, Istok, Zapad i planete, Univerzum, Mikroverzum i sadašnji trenutak. Nisu preterali.
Pijanista i kompozitor Milan Stanisavljević studirao je klasiku u Beogradu, a džez klavir u Gracu, gde je 2010. godine stekao zvanje mastera. Potom se seli u Sloveniju, dobija posao na Konzervatorijumu za muziku i balet u Ljubljani, i ostvaruje saradnje sa vodećim umetnicima svoje generacije. Od 2009. godine vodi trio, sa kojim je dosad snimio albume Awakening i Sound Quest, prikazujući veliki autorski talenat, raskošan pijanistički rečnik i umeće u vođenju trija moderne orijentacije. Za potrebe novog albuma proširio je postavu na kvintet, u kome sviraju njegove kolege iz Slovenije i Srbije. Stilski, Stanisavljević nastavlja putem kojim je išao trio, vodama savremenog džez mejnstrima (Telonijus Monk i Bil Evans, s jedne, Bred Meldau i Vidžej Ajer, s druge strane), ali duvači u frontu daju mu priliku da se aranžmanski razmahne, kao i da svoju instrumentalnu veštinu suoči sa vrlinama drugih solista u sastavu. Program novog albuma Weight of Thought biće premijerno izveden u Srbiji na 35. izdanju Beogradskog džez festivala.
Rastko Obradović prvi put je privukao pažnju ljubitelja džeza još kao srednjoškolac, pojavljujući se povremeno na džem-sešnima u legendarnom klubu „Čekaonica“. Odsek za džez u SMŠ „Stanković“ završio je za samo dve godine (danas predaje u ovoj školi). Godine 2013. prvi put je učestvovao u glavnom programu Beogradskog džez festivala, kao član saksofonske sekcije Big benda RTS, a godinu dana kasnije nastupio je sa sastavom Serbian Jazz, BRE!. Posle srednje škole otišao je na studije u Oslo, gde je formirao kvartet sa kolegama. Muziku opisuje kao mešavinu klasike, džeza, balkanskog i norveškog folka. Njihov prvi album biće premijerno predstavljen na 35. Beogradskom džez festivalu. Inače već ima objavljen EP u duu sa pijanistom Bojanom Zulfikarpašićem, a sa sastavom Schime Trio nastupio je 2018. na festivalima u Mersu (Nemačka) i Marsijaku (Francuska), na finalnom koncertu Euroradio Jazz Competition. Tom prilikom ostavio je toliko snažan utisak na žiri, da je prošle jeseni ušao u Euroradio Jazz Orchestra, po pozivu urednika orkestra.
Nastup Rastko Obradović Quarteta na Beogradskom džez festivalu je ujedno i promocija prvog albuma kvarteta pod nazivom „The Northern Experience“ a koji će 27. oktobra 2019. biti objavljen za izdavačku kuću AMP Music and Records iz Norveške. Album je snimljen krajem 2018. godine u „Future Nature Sound“ studiju u Pančevu uz podršku SOKOJ-a i organizacije Multikultivator.
Rastko Obradović je proglašen za najboljeg mladog muzičara u 2019. godini od strane Udruženja muzičara džeza, zabavne i rok muzike Srbije.