Slobodan UnkovićEkonomska kriza pogađa sve i zato najpoznatije turističke države ulažu znatna sredstva kako bi privukli što veći broj turista. “Na svetskom turističkom tržištu je prisutna žestoka borba za svakog turistu i to borba kvalitetom! U državama sa razvijenim turizmom je shvaćen problem sa kojima se suočava svetska privreda i oni se kvalitetnom uslugom, ali i sve nižim cenama bore za svakog turistu“, objašnjava prof. dr Slobodan Unković.

Profesor Unković je istakao da sve države stimulišu domaći turizam kako bi uvećali priliv deviza. Slično je i kod nas, Vlada podržava domaću privredu “Međutim, podršku treba dati onima koji razumeju promene na turističkom tržištu i konkurenciju“, istakao je profesor Unković i naglasio “Vreme monopola naše turističke privrede je prošlo. Za ostvarivanje dobrih rezultata je potrebno angažovanje svih, od vrha do dna. Moramo da unesemo više sadržaja u našu turističku ponudu i da iskoristimo značajne turističke resurse Srbije. Takođe, mora se mnogo više voditi računa o platežnim mogućnostima naših građana.“

Jedan od velikih problema domaćeg turizma je što često imamo slučaj da se lošiji kvalitet nudi po višoj ceni nego negde u inostranstvu. Kako kaže sagovornik magazina “Moja Srbija“ – “Turizam ne može da se bazira na patriotizmu! U SAD su još 60-ih godina prošlog veka pokrenuli program koji je stanovnicima poručivao – upoznaj prvo svoju zemlju pa onda idi u iniostranstvo. Takve programe treba razvijati kroz razne aktivnosti. Kod dece u osnovnim i srednjim školama, napraviti atraktivne i sadržajne programe ekskuzija i slično. Programe koji promovišu domaći turizam i koji edukuju mlade o svojoj zemlji treba stimulisati i podržati“, ističe prof. dr Slobodan Unković.

Nesumnjivo je da Srbija može da ponudi raznovrsne turističke atrakcije i sadržaje. Međutim, potrebno je mnogo rada i ulaganja da bi se potencijali realizovali. “Postavlja se pitanja da li su naše afirmisane turističke destinacije poput Zlatibora, Kopaonika, Vrnjačke Banje i drugih dovoljno atraktivne u poređenju sa stranim turističkim destinacijama?“. Kako kaže profesor Unković moramo da se zapitamo da li smo se dobro organizovali za sve te promene? “Mislim da nismo i smatram da će se to negativno odraziti na ukupni domaći turizam“, ističe poznati stručnjak.

Sagovornik magazina “Moja Srbija“ se osvrnuo i na uticaj vizne liberalizacije na turistička kretanja u našoj zemlji. “Vizna liberalizacija je velika tekovina sa aspekta razvoja društva i veoma važna stvar za sve stanovnike Srbije“. Međutim, kako kaže profesor Unković, vizna liberalizacija neće dobro uticati na domaći turistički promet. “Jasno je da će mnogi naši građani želeti da posete destinacije u EU. Kod nas je i prethodne godine, pre liberalizacije, zabeležen turistički deficit od oko 100 miliona dolara, ove godine se očekuje da će odliv novca po ovom osnovu biti i veći“.

Profesor Unković odmah predlaže i konkretna rešenja za dalje unapređenja domaćeg turizma. “Potrebno je definisati 10 odabranih destinacija kojima ćemo biti bitku u turističkom prometu na međunarodnom, ali i na domaćem tržištu. Ako nemate razvijen domaći turizam, onda imate veći deficit spoljnotrgovinskog bilansa“.

U prethodnoj godini Srbiju je posetilo oko 650 hiljada stranih posetilaca, od čega je oko polovina sa prostora bivše Jugoslavije. Profesor Unković smatra i da bi naša turistička privreda morala da bude znatno aktivnija kako bi privukla veći broj stranih turista u Srbiju jer je to jedini način da se kompenzuje očekivani pad domaćeg turističkog prometa. “Kao strateški cilj bi trebalo postaviti da se u 2010.god. približimo milijardi dolara prihoda od turizma (u prethodnoj je prihod bio oko 900 miliona). Za uspeh na zahtevnom međunarodnom tržištu je potrebna i veća koordinacija na relaciji državnih institucija sa lokalnim turističkim organizacijama“, ističe dr Slobodan Unković.