Panel „Sigurni na četiri točka”

Sigurni na četiri točka

DUNAV OSIGURANJE PODRŠKA MERAMA ZA VEĆU BEZBEDNOSTI U SAOBRAĆAJU

U hotelu „Metropol” u Beogradu, 25. januara, u organizaciji portala „Blic.rs” i kompanije „Ringier”, održan je panel „Sigurni na četiri točka” na temu bezbednosti u saobraćaju i značaja auto-osiguranja za bezbednost u toj oblasti. Panel je okupio ugledne stručnjake koji su osvetlili trenutnu situaciju u tom pogledu u Srbiji i ukazali na mere koje treba preduzeti kako bi ona bila bolja. Jedna od ključnih je i osiguranje.

‒ Republika Srbija je država s najmanjim brojem neosiguranih vozila, pre svega zahvaljujući aktivnoj ulozi regulatora i Ministarstva unutrašnjih poslova, te njihovoj saradnji s osiguravačima, što u ekonomsko-socijalnom smislu predstavlja visok nivo zaštite za žrtve saobraćajnih nezgoda – rekao je Miloš Milanović, član Izvršnog odbora Kompanije „Dunav osiguranje”, koja je tržišni lider u delatnosti osiguranja.

„Dunav” ima tržišno učešće od oko 32 odsto u osiguranju od auto-odgovornosti, a u poslednje vreme ostvaruje značajan rast i u kasko osiguranju motornih vozila. Samo po osnovu tih osiguranja godišnje ima blizu 50.000 odštetnih zahteva, a visok stepen ažurnosti u njihovom rešavanju ključ je poverenja građana ne samo u „Dunav”, nego i u delatnost osiguranja uopšte, podvukao je Milanović i dodao da je potrebno uložiti još mnogo truda na podizanju svesti građana o značaju osiguranja.

U prilog tome, Krsto Lipovac, šef Katedre za bezbednost saobraćaja na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu, istakao je da je osiguranje neophodno za efikasno odvijanje saobraćaja i sigurnost učesnika u saobraćaju.

‒ Društveno-ekonomske posledice saobraćajne nezgode procenjuju se danas na oko 3,3 miliona evra po nezgodi, što je daleko više od iznosa nadoknade pri isplati štete, te onoga što prosečan pojedinac sagledava kao posledicu udesa. Društvenoj zajednici koja mora da vodi računa o sveukupnim posledicama saobraćajnih nezgoda, neophodan je uređen sistem osiguranja ‒ rekao je Lipovac.

On je izneo ohrabrujući podatak da na našim putevima danas godišnje gine daleko manji broj ljudi nego ’90. godina ‒ čak 1.400. Znatno manji broj poginulih prvi put je zabeležen 2014. godine, ali nažalost nismo uspeli da održimo kontinuitet, već broj poginulih i povređenih oscilira. Tome doprinosi i veći broj automobila kojih će za narednih 10 godina biti dvostruko više.

Na nepreciznost statistike o broju saobraćajnih nezgoda ukazao je Dragan Ivanović, potpukovnik policije i šef Odseka za saobraćajne nezgode u Upravi saobraćajne policije u Direkciji policije.

‒ Kako sve više ljudi popunjava evropski izveštaj o šteti, podaci o broju nezgoda nisu potpuno precizni, jer su njima obuhvaćene samo one nezgode gde je uviđaj vršila saobraćajna policija. Tako su uprkos padu broja saobraćajnih nezgoda za 1.200, te broja povređenih za 1.000, na našim putevima prošle godine poginula 553 lica ‒ za 23 više nego 2021. godine, a ono što naročito brine jeste broj poginule dece. U 2021. u saobraćaju je stradalo osmoro, a prošle godine čak dvanaestoro.

Srbija je bila i ostala na proseku EU po bezbednosti saobraćaja i broja poginulih po stanovniku, što znači da smo dobro radili, da su dosadašnje mere dale rezultate i da tako treba nastaviti, rekao je prof. dr Milan Vujanić, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja, koji je naglasio da je priča o bezbednosti saobraćaja ozbiljno pokrenuta 2001. godine. Kao glavne uzroke nesreća Vujanić je naveo nepažnju, pogrešnu procenu, grešku u sporazumevanju, pogrešno izveden manevar, višu sila, te prepreke na putu. Toj listi treba dodati i tehničku neispravnost vozila.

‒ Neispravnim vozilima nije mesto u saobraćaju ‒ naglasio je Milanović i ukazao na problem sve veće prosečne starosti vozila našeg voznog parka, koja dostiže 17 godina.  „Dunav” svoj doprinos unapređenju bezbednosti u saobraćaju pruža i putem 72 najsavremenije opremljene linije tehničkih pregleda širom Srbije.

Kako osiguranje predstavlja ekonomsku zaštitu interesa osiguranika, vozači treba da poseduju osnovna znanja o tome šta žele da zaštite.

– „Dunav” je počeo s razvojem novih usluga koje osiguranicima omogućavaju da ekonomski isplativije upravljaju finansijama. Nedavno smo kreirali kasko sudar osiguranje, koje podrazumeva pokriće za štete na vozilu po znatno nižoj ceni od punog kasko osiguranja, ali samo u situaciji kada je osiguranik odgovoran za saobraćajnu nezgodu – objasnio je Milanović i naglasio da osiguranike treba edukovati da izaberu osiguranje koje im je potrebno i da to nije uvek najskuplja usluga.

Na panelu su se čuli i zabrinjavajući podaci o broju sankcionisanih vozača koji su upravljali vozilom pod uticajem alkohola i psihoaktivnih supstanci. Zaprećena kazna za vožnju pod dejstvom alkohola sa preko 2 miligrama po mililitru je od 30 do 60 dana zatvora, novčana kazna od 120.000 do 140.000 dinara, kazneni poeni i oduzimanje dozvole, što se uvećava u slučaju nezgode. Ipak, kazna je najmanji problem kada se sagledaju sve posledice nesreće, te bi učesnici u saobraćaju trebalo da imaju na umu da pravila poštuju zbog sebe, a ne zbog policije.

Foto: Milan Ilić, Uroš Ivanović