Kako je Remont preživeo
Remont je nezavisna umetnička asocijacija iz Beograda, osnovana krajem 1999. godine u Beogradu, sa idejom da podrži i promoviše savremenu umetničku scenu u Srbiji. Remont je posle osnivanja iznajmio prostor u Staklencu na Trgu Republike i počeo da funkcioniše kao galerijski prostor i mesto susreta. Od samog početka ova umetnička asocijacija je inspirisala i inicirala osnivanje mnogih sličnih organizacija i asocijacija u celoj Srbiji, dajući im primer uspešnog samoorganizovanja.
Kao jedinstven kulturni fenomen u to vreme, Remont je u početku dobijao finansijsku podršku i od grada Beograda, i od državnih organa, i od stranih fondacija. Međutim, posle nekoliko godina okolnosti počinju da se menjaju i nastupa dug period nestabilnosti i mukotrpne borbe za svakodnevno preživljavanje. Kriza kulminira prošle godine, kada se Remont, u vreme svog 18. rođendana, suočio s dosad najozbiljnijim dilemama i preispitivanjima o smislu i izvodljivosti daljeg postojanja.
Srećom, desilo se nekoliko stvari koje su programski tim Remonta nagnale da ipak pokušaju makar još jedan poslednji juriš pre eventualne predaje i gašenja. Šest godina ranije, galerija se preselila iz Staklenca na novu lokaciju u Ulici maršala Birjuzova, koja je prilikom nedavne rekonstrukcije gradskog jezgra postala pešačka zona. To je omogućilo da odjednom u prostorije Remonta počnu da zalaze i neki potpuno nepoznati ljudi, vrlo često stranci, raspitujući se o tekućem programu galerije i kulturnom životu u Beogradu. Takođe, desilo se da je, testamentom vlasnice zgrade u kojoj je Remont zakupac, obezbeđen nastavak zakupa pod istim povoljnim uslovima.
Ovi događaji su uticali na ekipu Remonta da donese novi plan. Želeći mnogo više od pukog preživljavanja iz meseca u mesec, doneta je odluka da se prostor Remonta reorganizuje kako bi bio funkcionalniji i spremniji da se prilagodi novim okolnostima i novoj publici. Tako je pokrenuta akcija nazvana „Remontovanje Remonta“, uz prateću kampanju sa sloganom „Da li vam je potreban Remont?“.
Vrlo brzo se pokazalo da Remont ima veliku podršku zajednice. „Na početku su to bili predlozi dragih ljudi da pomognu na bilo koji način: od čišćenja, pranja, krečenja, prevođenja, dizajna – bilo čega što može da nam pomogne, a ne zahteva finansijsko ulaganje, tako da nam je već to bio dovoljan podstrek“, kaže Darka Radosavljević Vasiljević, direktorka Remonta. „A onda smo krenuli da otvoreno tražimo sredstva, objavivši broj računa. Ali to nije krenulo baš sjajno, pa smo shvatili da moramo da krenemo u crowdfunding kampanju na platformi Indiegogo.“
Ova dvomesečna kampanja pokrenula je ogromnu energiju, kako u samom Remontu, tako i u okruženju. Na prikupljanju priloga radilo se najmanje osam sati dnevno, vrlo često i vikendom, stvorena je pozitivna atmosfera i ponovo se vratila vera u domete samoinicijative, kao i ogromna vera u ljudsku solidarnost. Planirani iznos je na kraju i premašen. „Postaje nam potpuno jasno da je Remontov najveći kapital odnos s umetnicima i da su oni veoma spremni i zainteresovani da nas podrže, pa počinjemo da planiramo i aukciju“, objašnjava direktorka Remonta.
Za potrebe organizovanja ove aukcije Kulturni centar Beograda potpuno besplatno i bez ikakvog uslovljavanja dao je prostor ispred bioskopa KCB i svoju tehničku podršku. Spremnost umetnika na doniranje svojih radova za aukciju za Remont nadmašila je sva očekivanja. Aukcija je održana 18. decembra i ukazala je na potencijal nove publike, uključujući i sve veći broj stranaca koji žive u Beogradu ili su u prolazu. „Kroz aukciju smo shvatili da postoji ogromno potencijalno tržište nekih ljudi mlađe i srednje generacije koji imaju možda malo nižu kupovnu moć nego što bi naši umetnici voleli, ali imaju interesovanje. Oni mogu da kupe umetničko delo u vrednosti od 40-50 evra – više od toga ne mogu, ali to su zaista spremni da odvoje, i tu publiku treba razvijati“, poručuje Darka Radosavljević Vasiljević
Tokom kampanje za remontovanje Remonta desilo se mnogo neočekivanih i dobrih stvari, kolege umetnici su sami počeli da organizuju solidarne akcije prikupljanja novca, podrška je stigla kako od drugih alternativnih prostora, tako i od institucija kao što su KCB i Muzej savremene umetnosti. „Mi smo krenuli u kampanju iz pozicije žrtve, iz pozicije ‘loše nam je’, ‘treba nam pomoć’… – da bismo negde, kad smo prešli pola puta, potpuno promenili pristup“, zaključuje direktorka Remonta. „Desio nam se taj prelom iznutra iz pozicije gubitnika u poziciju pobednika, i pokazalo se da ta pozicija pobednika donosi još veću podršku. Kampanja i dalje traje, mi imamo još neke aktivnosti koje pripremamo i sada sledi faza realizacije svega toga što smo planirali da uradimo s prikupljenim novcem.“
Kik-bokser koji voli umetnost
Najveći procenat donatora u Indiegogo kampanji za Remont bilo je iz Srbije, a zatim iz SAD, Nemačke, Švedske, Norveške, Italije, Španije, Bugarske, Singapura… Čak je i ministar za kulturu Makedonije uplatio donaciju kao privatno lice. Većina donatora bila je ljudima iz Remonta poznata direktno ili indirektno, ali bilo je i potpuno nepoznatih, među kojima posebno izdvajaju kik-boksera Uglješu Radulovića iz Južnoafričke Republike, koji je tokom kampanje izvršio ukupno 14 uplata u iznosu od pet do petnaest dolara.
Tekst: Aleksandar Gubaš
Foto: Ivan Zupanc i Remont