MILAN RISTIĆ: CILJ JE IZVOZ

Milan Ristić Moja Srbija

CILJ JE IZVOZ

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 143, novembar 2016)

Reakcije potrošača na internet prodavnicu domaćih proizvoda su odlične. Mada, za sada građani više hvale našu akciju, nego što se usuđuju da kupe neki proizvod, ali i to će se vremenom promeniti. Veoma bitna stvar je činjenica da kupci mogu da ocenjuju prodavce i njihove proizvode. Do sada su podeljene isključivo odlične ocene. Nadamo se da će se takav trend nastaviti.

Kako bi pomogli malim proizvođačima kojima su police trgovinskih lanaca najčešće potpuno nedostupne, Udruženje Moja Srbija i kompanija Limundo nedavno su pokrenuli internet prodavnicu, zahvaljujući kojoj su sada domaći džem, ajvar, med, dobro vino i rakija, prirodni sokovi i mnogi drugi proizvodi svima na dohvat ruke. Prodavnica domaćih proizvoda je dostupna na sajtu www.mojasrbija.rs, kao i u okviru internet robne kuće www.kupindo.com. O tome kako je došlo do pokretanja ovakvog projekta, o načinu funkcionisanja internet prodavnice, prvim reakcijama kupaca i planovima, Progressive magazin je razgovarao sa Milanom Ristićem, predsednikom udruženja Moja Srbija.

Kako ste došli na ideju o otvaranju internet prodavnice domaćih proizvoda?

Udruženje Moja Srbija već sedam godina sprovodi kampanju ‘Srbija ima kvalitet’, sa ciljem podsticanja razvoja domaće proizvodnje i poboljšanja kvaliteta robe koja se kod nas stvara. Nažalost, tokom poslednje dve decenije došlo je do velikog urušavanja srpske privrede. Najveći udarac primile su upravo firme koje se bave proizvodnjom. Za razliku od druge polovine dvadesetog veka, kada je svaki grad u Srbiji imao po nekoliko značajnih kompanija, danas imate mesta gde svi zaposleni rade isključivo u državnoj službi ili u kladionicama i kafićima. Jedini način na koji Srbija može da se izvuče iz bede i siromaštva u koje smo zapali, jeste razvojem domaće proizvodnje. To će vam reći svaki domaćin – ne možete večno da kupujete robu, a da ništa ne proizvodite i ne prodajete.Iz tog razloga, Moja Srbija je pokrenula kampanju koja podstiče ekonomski patriotizam. Rekli smo: “Kada je domaći proizvod dovoljno kvalitetan i cenovno konkurentan stranoj robi, izaberite domaće”. Našu akciju su podržale mnoge kompanije koje proizvode u Srbiji. Zato su se u našim akcijama pojavljivali najpoznatiji domaći proizvodi i brendovi. Ali, to su po pravilu bile velike kompanije, pa smo često sami sebi postavljali pitanje, kako pomoći malim proizvođačima. Mali proizvođači nisu u mogućnosti da svoju robu plasiraju na šire tržište. Novac koji je potreban da biste ušli u velike trgovinske lance, kao i količina robe koju morate uvek imati na lageru za njih predstavlja nesavladivu prepreku. Zato su oni najčešće ograničeni na prodaju u mestu boravka ili u susednim opštinama. Sa druge strane, kupci, naročito u većim gradovima, su željni dobrih domaćih proizvoda, spravljenih po tradicionalnoj recepturi. Često u razgovoru možete čuti preporuke o tome gde se proizvodi dobar sir i kajmak, gde se pravi dobar kulen ili ajvar, a gde se peče dobra rakija. Ali ni preporuka za kupovinu vam neće biti od prevelike koristi, jer, čak i ako odete u Leskovac, ne mora da znači da ćete naći i kupiti dobar leskovački ajvar, kao što se ni na pijačnim tezgama u Čačku ne prodaje uvek dobra čačanska šljivovica. U današnje vreme, kada gotovo svaka kuća ima kompjuter, a internet je prisutan svuda, pa i na mobilnim telefonima, rešenje navedenih problema se nametnulo samo – Internet prodavnica domaćih proizvoda.

Da li ste tokom realizacije ovog projekta nailazili na neke prepreke i kakve?

U početku, najveća prepreka je bila finansijske prirode. Ali problem nije bio samo u početnom ulaganju, već kako postaviti sistem da bude samoodrživ. S druge strane, bilo je neophodno da se stvari postave u zakonskim okvirima, od toga da se poštuju zakoni koji regulišu elektronsku trgovinu, do sistema naplate robe, poreza i slično. Ideja da pozovemo na saradnju Limundo, kao najiskusniju firmu za internet trgovinu u Srbiji, je potpuno promenila pravac razmišljanja, a njihov pristanak je uklonio najveći broj prepreka za start.

Koliko je vremena prošlo od ideje do trenutka kada je prodavnica počela sa radom?

Čak i činjenica da su u projekat zajedno ušli Limundo i Moja Srbija, kao vrlo iskusne organizacije u oblasti domaće proizvodnje i internet trgovine, nije rešila baš sve probleme. Platforma Kupindo je tehnički gotovo u potpunosti zadovoljila potrebe internet prodavnice. Ali, pošto se radi o prehrambenim proizvodima, morali smo da obezbedimo da isključivo registrovani proizvođači mogu da ponude svoju robu. Programerski tim Limunda je to vrlo brzo i efikasno obavio. Međutim, najviše vremena je prošlo u advokatskoj analizi postojećih propisa o tome ko i kako može a proizvodi i prodaje prehrambene proizvode u Srbiji. Ali i to smo rešili.

Da li ste imali podršku države, PKS-a ili slično?

Tek smo krenuli. Siguran sam da ćemo u narednom periodu imati podršku države i PKS-a.

Opišite nam način na koji internet prodavnica domaćih proizvoda funkcioniše.

Pre svega, da biste mogli da prodajete svoje proizvode, morate da budete ovlašćeni za to. Nakon registracije na Limundo platformi, potrebno je da pošaljete dokumentaciju o tome da imate pravo da proizvodite i prodajete prehrambene proizvode. Dakle, neophodno je da budete kompanija, preduzetnik ili registrovano komercijalno poljoprivredno gazdinstvo i da budete registrovani u Centralnom registru objekata. Nakon slanja dokumentacije, administratori Limunda će vam dodeliti dozvolu za postavljanje predmeta u rubrici ‘Hrana i piće iz Srbije’ na Kupindu. Da biste kupovali, dovoljno je da budete registrovani član Limunda. Svi proizvodi koje prodavci postave na Kupindu, u rubrici ‘Hrana i piće iz Srbije’, se automatski razvrstavaju u adekvatne kategorije na portalu www.MojaSrbija.rs, čime posetioci ovog sajta dobijaju mogućnost da lako i brzo pregledaju i izaberu željeni proizvod.

Da li proizvođači nešto plaćaju i koliko, kako bi se njihovi proizvodi našli u internet prodavnici?

Ne postoji članarina. Proizvođači ne plaćaju nikakvu naknadu pre prodaje proizvoda, već plaćaju 8% od vrednosti ostvarene prodaje. Dakle, ukoliko se desi da ništa ne prodaju, nemaju nikakvih finansijskih obaveza.

Kakve su reakcije potrošača?

Reakcije potrošača su odlične. Mada, za sada građani više hvale našu akciju, nego što se usuđuju da kupe neki proizvod, ali i to će se vremenom promeniti. Razumljivo je nepoverenje ljudi na ovim prostorima. Mnogo je prevara bilo i mnogo se loših stvari ranije desilo. Veoma bitna stvar je činjenica da kupci mogu da ocenjuju prodavce i njihove proizvode. Do sada su podeljene isključivo odlične ocene. Nadamo se da će se takav trend nastaviti. Dodatnu sigurnost daje i ‘Kupindo zaštita’, kojom kompanija Limundo garantuje korisnicima nadoknadu štete do iznosa od 10.000 dinara

Kakva su Vaša očekivanja i planovi kada je reč o ovom projektu?

Cilj koji želim da dostignemo u budućnosti je izvoz. I to na taj način što će proizvođač Petar, iz sela pored Jagodine, da spakuje deset tegli džema i ajvara, i da taj paket bude isporučen Ivanu iz Toronta na kućnu adresu, po veoma povoljnim uslovima. A podsetiću vas da u Torontu i u drugim gradovima širom sveta, osim Ivana, živi još nekoliko miliona Srba željnih ukusa domaće kuhinje. S obzirom na mogućnosti koje se stvaraju novim uslugama Pošte Srbije, realno je da ćemo uskoro biti u mogućnosti da ponudimo i ovu opciju. A onda je nebo granica.

Izvor: Progressive Magazin
Foto: Moja Srbija

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *