Moja Srbija

Dominik WaniaLideri evropskog džez pijanizma na 38. Beogradskom džez festivalu

Dom omladine Beograda, od 26. do 30. oktobra 2022, predstavlja 38. Beogradski džez festival, pod sloganom „JAZZBEATS”

U salama Doma omladine Beograda i MTS Dvorane biće održan 21 koncert u okviru 10 programskih celina, sa skoro 150 muzičara iz celog sveta, uz reprezentativno predstavljanje najtalentovanijih autora sa srpske džez scene. I ove godine festival će ugostiti umetnike koji pomeraju granice džeza i donose žanrovsku raznolikost, unoseći novo uzbuđenje u ovaj muzički pravac.

U novijoj istoriji Beogradskog džez festivala publika je svedočila brojnim izuzetnim solo resitalima velikana svetskog pijanizma – nezaboravne koncerte održali su potvrđeni heroji klavirskog džeza Ketil Bjernstad, Bred Meldau i Lešek Moždžer, kao i mladi talenti Tigran Hamasjan, Nitaj Herškovic, David Penja Dorantes ili Marko Meskida. Ovogodišnji izbor sa dve strane, i generacijski i teritorijalno, oslikava najbolje u današnjem trenutku evropskog džez klavira.

U Velikoj sali Doma omladine, 29. oktobra, nastupiće nesumnjivo najvažniji evropski pijanista današnjice i jedan od rodonačelnika evropskog puta u džez, Nemac Joakim Kun (Joachim Kühn). Miljenik domaće publike, umetnik koji vešto spaja neizmernu ekspresivnost sa lirskim tokovima, na trećem koncertu u Beogradu predstavlja melodični pogled na delo Orneta Kolmena, ikone avangarde sa kojim je pre četvrt veka ostvario impresivnu duo saradnju.

Dan ranije, 28. oktobra, u Amerikani nastupa najtalentovaniji evropski mladi pijanista, Poljak Dominik Vanja (Dominik Wania), vraćajući se u Beograd posle sjajnog koncerta sa Maćejom Obarom 2019. godine. U međuvremenu debitujući solo albumom za čuvenu produkciju ECM, Vanja hrabro nastavlja slavni niz umetnika koji su napisali zlatne stranice istorije ove kuće i solo pijanizma, među kojima su Kit Džeret, Čik Korija, Pol Blej, Ketil Bjernstad i Vidžej Ajer. Koncert je realizovan u saradnji sa Fondacijom Zbigniew Seifert iz Poljske.

Joakim Kun (Nemačka)

Nemački pijanista i kompozitor Joakim Kun (1944) jedan je od najslavnijih evropskih džezera svih vremena. Od malih nogu je pokazivao vanserijski talenat u domenu klasične muzike, studirajući klasični klavir i kompoziciju kod Artura Šmita Elsleja. Ipak, konačno ga je privukao džez kojim se bavio njegov petnaest godina stariji brat Rolf, pa ga je put odveo na Zapad: preko Beča, Hamburga i Pariza, sve do Kalifornije i Njujorka, i nazad.

Pionir je evropskog puta u džez i prvi umetnik koji je svirao fri-džez u Istočnoj Nemačkoj, sa opusom od preko pedeset ploča pod svojim imenom, u raznim formacijama (solo, duo, trio, mali sastavi, džez i simfonijski orkestri) i stilskim domenima (brojni džez žanrovi, klasika, world music, balet). Na velikom spisku umetnika sa kojima je sarađivao kao lider ili sajdmen su Ornet Kolmen, Džimi Garison, Don Čeri, Fil Vuds, Mišel Portal, Gato Barbijeri, Majkl i Rendi Breker, Bili Kobem, Žan-Lik Ponti, Džo Henderson, Džo Lovano, Rabi Abu-Kalil, Geri Barc, Li Konic, Emil Parizijen, Kris Poter i Mihael Volni, između ostalih.

U Beogradu je prvi put nastupao u akustičnom triju 1988. godine, a potom je na Beogradskom džez festivalu 2011. predstavio trio Chalaba, ukrštajući džez i marokanski gnawa folklor. Sada prvi put u Srbiji nastupa sam, predstavljajući projekat Melodic Ornette Coleman – poetsko sećanje na duo saradnju sa ikonom džez avangarde, koji je pre tri godine objavila diskografska kuća ACT. U programu su Ornetove legendarne kompozicije poput „Lonely Woman”, ali i niz dela koja su na ovom izdanju doživela diskografsku premijeru.

Dominik Vanja

Dominik Vanja (1981) diplomirao je klasični klavir u Krakovu, a stekao zvanje mastera džez izvođenja na New England Conservatory of Music u Bostonu. Odmah potom uposlio ga je legendarni trubač Tomaš Stanko: u njegovom sastavu Vanja je stekao afirmaciju i ostvario prijateljstvo sa vršnjakom/alt-saksofonistom Maćejom Obarom, sa kojim će snimiti šest albuma, među kojima poslednja dva za produkciju ECM – oba proglašena izdanjima godine u anketi poljskog magazina Jazz Forum.

Kao lider je diskografski debitovao još 2013. albumom Ravel, na kome je predstavio originalne aranžmane Ravelovog ciklusa Ogledala za džez trio, zaslužujući odmah dva Frederika (poljski Gremi), za album i debitanta godine. Ipak se kasnije fokusirao na posao sajdmena: obišao je važne svetske džez destinacije sa Maćejom Obarom (nastupali su i na Beogradskom džez festivalu 2019), svirao sa velikim imenima džeza (Markus Miler, Li Konic, Zbignjev Namislovski, Merilin Mazur, Dejv Libmen…) i snimio preko pedeset albuma, ostvarujući i upečatljivu saradnju sa renomiranim filmskim kompozitorom Zbignjevom Prajsnerom.

Impresioniran Vanjinom talentom, Manfred Ajher nije čekao da mu ponudi samostalni ugovor. Odlučili su se za solo album, a Vanja je na snimanje došao bez kompozicija ili makar skica, no potpuno spreman da nastavi putem kojim su ranije prošli Kit Džeret, Čik Korija, Pol Blej, Ketil Bjernstad i Vidžej Ajer. Izdanje Lonely Shadows je i prvo solo izdanje nekog poljskog muzičara za kuću ECM, u velikom svetlu prikazujući Vanjinu klasičarsku prefinjenost i džezersku maštovitost.

Ograničen broj vaučera za komplete ulaznica 38. Beogradskog džez festivala se može nabaviti na Ticket Vision blagajni u Domu omladine Beograda i onlajn. Trenutna cena vaučera je 5000 RSD, a obuhvata sve koncerte u glavnom programu festivala (10 koncerata).

Foto: Jacek Poremba (Dominik Wania)