Kika socks: Posvećenost poslu, ali i briga o porodici

Kika socks

Kika socks: Posvećenost poslu, ali i briga o porodici

Iz kompanije Kika socks su nam otkrili kako su za njih nekada najteži trenuci ujedno bili i najlepši, kako je u svakom poslu najbitnije ići napred, bez osvrtanja i kako je tekao njihov rast i razvoj – od bebi sokni, preko mnogih vrsta čarapa, pa sve do zaštitnih maski, ako zatreba.

Poruka mladima bi bila da na početku svog poslovnog puta moraju biti posvećeni poslu, moraju se mnogo čega odricati, ali nikada ne smeju zaboraviti na svoje slobodno vreme i porodicu, jer je privatni biznis pre svega decenijski maraton, a ne sprint za par godina.

Kika socks

Kako ste došli na ideju da pokrenete sopstveni biznis i kako ste se odlučili za proizvodnju čarapa?

Još 1992. godine porodica je započela spostveni biznis kroz trgovinu bebi i dečjim programom. Te godine su u Srbiji bile dosta haotične, stare državne firme su se gasile, bili smo pod sankcijama, pa je na tržištu manjkalo proizvoda za široku potrošnju. U takvoj situaciji, prepoznali smo da u bebi i dečjem asortimanu nedostaju kvalitetne čarape, pa smo se 1997. odlučili za kupovinu prvih mašina za njihovu proizvodnju.

Šta je bilo najteže prilikom pokretanja sopstvenog posla, a koja bi bila vaša najlepša uspomena iz tog perioda?

Bili smo apsolutni početnici kada je proizvodnja u pitanju, naročito proizvodnja čarapa. Zbog toga nam je u tom periodu bilo najteže doći do brojeva telefona, do kontakata, do stručnih ljudi koji poseduju kredibilna znanja i koji bi hteli da ih podele, da pomognu u vezi sa tim. To je u nekim trenutcima izgledalo kao nemoguća misija, ali nismo odustajali. Ujedno, to je možda i bilo najlepše, naročito kada smo upoznavali neke divne, kreativne i preduzimljive ljude.

Ako biste mogli da vratite vreme, postoji li nešto što biste uradili drugačije? Šta biste poručili mlađem sebi na početku svog poslovnog puta?

Iz ove perspektive, verovatno bismo se trudili da bolje uskladimo vreme posvećeno poslu i porodici. Tada smo mislili da treba raditi „25 sati dnevno”. Sada shvatamo da je vreme posvećeno porodici u stvari nešto najdragocenije što čovek ima, jer u životu sve može da se nadoknadi, ali izgubljeno vreme ne može.

To bi bila i poruka mladima, na početku poslovnog puta moraju biti posvećeni poslu, moraju se mnogo čega odricati, ali nikada ne smeju zaboraviti na svoje slobodno vreme i porodicu, jer je privatni biznis pre svega decenijski maraton, a ne sprint za par godina.

Kika socks

Koji je bio prvi proizvod u vašem asortimanu i kako on danas predstavlja vašu kompaniju?

Bebi sokne su bile Kikin prvi proizvod. Za sve ove godine, te bebi sokne su opstale i vrlo smo ponosni na njih. Po njima smo najpoznatiji na tržištu i kupci nas prepoznaju baš po njima, iako sada u asortimanu imamo još mnogo drugih, različitih, možda i boljih ili tehnički komplikovanijih i savršenijih čarapa. Urezalo se to u glavu kupaca i odredilo nas za sva vremena kao „bebi čaraparu”.

Po čemu vas potrošači prepoznaju, tj. šta je vaš zaštitni znak i da li ste ga kreirali svesno?

Za 23 godine poslovanja Kika je uvek insistirala na višem kvalitetu. Zbog toga smo sve ove godine brižljivo birali italijanska prediva od kojih pletemo čarape. Trudili smo se da tržištu kroz naše čarape ponudimo veliku paletu boja, dezena i šara, ali polazne sirovine su pre svega morale biti vrlo kvalitetne. Ako smemo da kažemo da smo u Srbiji uspeli da izgradimo brend za proizvodnju čarapa za sve uzraste, onda smo ga upravo izgradili na tom insistiranju na kvalitetu.

Kika socks

Koliko proizvoda obuhvata vaš asortiman danas i navedite nam one koji su najzanimljiviji potrošačima?

Asortiman obuhvata sokne, nazuvice, pamučni hulahop, termo čarape, sportske čarape i štrample. Sve kada se sabere u ponudi imamo preko 20 artikala. Ovaj pandemijski period nas je naterao da proizvodimo i pamučne zaštitne maske. Vlasnici smo i ekskluzivnih licenci za proizvodnju čarapa naša dva najpopularnija i najtrofejnija sportska kolektiva Crvene zvezde i Partizana, tako da malo ko može da kaže da u Kikinom asortimanu ne može da nađe nešto za sebe. Ponavljamo, svi nas smatraju za bebi čarapare, a samo za muškarce imamo 6-7 različitih vrsta čarapa.

Koliko trenutna situacija utiče na razvoj vašeg biznisa i vaše delatnosti uopšte?

Zvuči kao fraza, ali zaista je trenutna situacija u našoj delatnosti jako teška. Čitava tekstilna industrija već godinama unazad trpi jako veliki pritisak konkurencije sa Istoka. Nažalost, dosta tih proizvoda u našu zemlju ulazi sumnjivim kanalima, dosta tih proizvoda ne zadovoljava propisane standarde, a baš tekstilni proizvodi, čarape naročito, najčešće se nalaze i na brojnim improvizovanim tezgama koje prodaju robu bez plaćanja bilo kakvih dažbina i nelojalno nastupaju na tržištu. Kao licencori, izloženi smo i najezdi krivotvorenih čarapa što je dodatni problem u plasmanu. Na sve to se nadovezala i globalna pandemija koja je dodatno smanjila obim potražnje, a samim tim i proizvodnje. To svakako usporava neki zacrtani plan razvoja.

Kika socks

Možete li nam reći koliko je, prema vašem mišljenju, važna uloga onlajn prodaje u današnje vreme?

Najbolje smo to shvatili upravo tokom ove kovid pandemije. Nažalost, nismo bili baš najbolje pripremljeni za online prodaju i spremamo se da značajnije uplovimo i u taj prodajni kanal. Videli smo da su neki svetski tekstilni giganti uspeli tokom pandemije zahvaljujući online prodaji da zadrže nivo prihoda i ohrabreni rezultatima najavili su da više neće ulagati u tradicionalne kanale prodaje.

Kika socks

Koliko društvene mreže doprinose prodaji i marketingu vaših proizvoda?

U ovom trenutku Kiki ne doprinose mnogo. Prepoznali smo potrebu za tim, imamo i internet stranicu i profile na Fejsbuku i Instagramu, ali nažalost u prethodnom periodu nismo bili dovoljno aktivni na tom polju. Vreme pred nama ćemo svakako iskoristiti da načinimo značajnije iskorake u tom pravcu.

Kakvi su vaši planovi na polju razvoja novih proizvoda u toku narednog perioda?

Trenutna situacija na tržištu nam ne ostavlja puno prostora za eksperimentisanje i nove proizvode, ali planova uvek ima i nadamo se uskoro povoljnijoj poslovnoj klimi u tekstilstvu da bi tržištu ponudili nešto novo.

Šta je ono što biste preporučili svima onima koji planiraju da se upuste u sopstveni biznis?

Najpre treba dobro izanalizirati sebe, da li ste spremni za sopstveni posao, za veliku požrtvovanost i odricanja. Ako su odgovori pozitivni i ako imate zanimljivu ideju, hrabro donesite tu odluku, zakoračite u sopstveni biznis i samo nepred, bez osvrtanja!



Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.