Tim Vajska

Fondacija Novak Đoković: Svako dete zaslužuje mesto u vrtiću

Već duže od jedne decenije predškolsko obrazovanje u našoj zemlji se prepoznaje kao važan faktor neophodan ne samo za rani razvoj dece, već i za rešavanje problema siromaštva i isključenosti iz društva. Međutim, i dalje veliki broj dece nije obuhvaćen predškolskim obrazovanjem.

Nažalost, veliki broj vrtića u Srbiji je u lošem infrastrukturnom stanju. Već dugi niz godina nisu rekonstruisani, niti adaptirani za potrebe dece, a zbog loše materijalne situacije u određenim predškolskim ustanovama, roditelji su preuzeli na sebe opremanje vrtića. Sa druge strane, opštine se suočavaju sa različitim finansijskim poteškoćama koje ih sprečavaju da otvaraju nove vrtiće i time mnoga sela u Srbiji ostaju bez ikakvog predškolskog programa. To dodatno podstiče porodice da napuštaju manja mesta kako bi svojoj deci obezbedile bolje uslove za razvoj.

5 osnovnih razloga zašto je važno da za svako dete u Srbiji ima mesto u vrtiću:

1. Kvalitetno rano obrazovanje podstiče dečiji entuzijazam za učenje

Svetska zdravstvena organizacija je potvrdila da predškolsko obrazovanje povećava šanse kod dece da kasnije uspeju u životu. Ulaganjem u rane godine, zapravo se koriste ključne faze razvoja mozga. Prema UNICEF-ovom istraživanju, deca koja imaju najmanje godinu dana predškolskog obrazovanja sklonija su razvijanju veština kritičkog razmišljanja koje su im potrebne za uspeh u školi i manja je verovatnoća da će ponavljati razred ili napustiti školu.

2. Vrtić pomaže deci da unaprede svoje socijalne i emocionalne veštine

U ovom uzrastu, deca polako počinju da razumeju svoja osećanja, ali još uvek nisu sposobna da kontrolišu emocije. Vrtić pruža deci sigurno i podsticajno okruženje. Polako se prebacuju sa „paralelne igre” na igranje sa svojim vršnjacima. Motivisani su da nauče kako da sarađuju, rešavaju probleme i da dele.

Tim Ljubiš3. Dete razvija svoje jezičke i kognitivne veštine

Stvaranje bogatog vokabulara u ranom detinjstvu je krucijalan temelj za učenje. Sa tri godine, deca obično znaju oko 300 reči. Taj raspon se proširuje na 1.500 reči do 4. godine, odnosno 2.500 reči do 5. godine. U vrtiću, deca imaju različite prilike gde se mogu upoznati sa novim vokabularom: dok se igraju, užinaju, uče nove pesmice, dok im vaspitači čitaju omiljene priče itd.

4. Boravak u vrtiću podstiče razvoj motoričkih sposobnosti deteta

U  vrtiću deca svakodnevno trče, penju se i aktivno igraju. Aktivnosti koje se nude pomažu deci da razviju fine motoričke sposobnosti, poput nizanja perli na konac ili sečenja materijala makazama. Deca su takođe izazvana u vidu raznih aktivnosti koje podstiču njihovu koordinaciju i ravnotežu.

5. Vaspitači neguju dečiju radoznalost

Iako je vezanost za roditelje primarna, deca takođe mogu imati značajnu korist od povezanosti sa svojim vaspitačima. Vaspitači posmatraju dečije ponašanje, postavljaju im pitanja kako bi otkrili njihove preferencije i slušaju dečije ideje. Zatim kreiraju aktivnosti na osnovu njihovih iskazanih interesovanja koji dalje produbljuju njihovu znatiželju i maštu.

Pridružite se misiji Fondacije Novak Đoković da svakom detetu u Srbiji obezbedi mesto u vrtiću. Tim Vajska ili Tim Ljubiš – koja ekipa će pre sakupiti novac za otvaranje novog vrtića? Na sajtu Fondacijeizaberite svoj tim i podržite otvaranje dodatnih mesta za više od 100 mališana, a Novak i Jelena Đoković dupliraće svaku uplatu.