We wear

Projekat We Wear Culture povodom 3000 godina svetske mode

Povodom obeležavanja 3000 godina svetske mode, kompanija Google Arts & Culture pokrenula je projekat We Wear Culture – najveću virtuelnu izložbu stila, u kojoj učestvuje i Etnografski muzej u Beogradu, zajedno sa preko 180 renomiranih institucija iz Njujorka, Londona, Pariza, Tokija, Sao Paula i drugih gradova širom sveta. Zahvaljujući najnaprednijoj tehnologiji, ovaj projekat vam omogućava da istražite sve od drevnog Puta svile (ancient Silk Road), preko dvorske mode iz Versaja (fashions of Versailles), do britanskog panka (British punk) i priča vezanih za savremenu odeću.

We Wear Culture projekat je omogućio Etnografskom muzeju u Beogradu da deo vrednih eksponata stigne do šire publike, što ne bi bilo moguće ukoliko bi oni ostali samo u svom materijalnom obliku. Koristeći inovativnu tehnologiju, onlajn-posetioci mogu da nauče nešto novo o srpskoj kulturi preko tradicionalnih nošnji i da saznaju priče koje se kriju iza njih, a kultni odevni i obuvni predmeti koji su promenili način odevanja generacija, poput štikli Merilin Monro ili Crne haljine Koko Šanel, oživljeni su u virtuelnoj stvarnosti.

Na izložbi otvorenoj 8. juna predstavljene su modne ikone, pravci, inovatori i trendseteri, među kojima su i Alexander McQueen, Marilyn Monroe, Cristóbal Balenciaga, Coco Chanel, Audrey Hepburn, Christian Dior, Helmut Newton, Irving Penn, Yves Saint Laurent, Manolo Blahnik, Gianni Versace, Oscar de la Renta, Pierre Balmain, Vivienne Westwood, Miyake Issey i mnogi drugi.

Stručnjaci za modu, kustosi i dizajneri, kao i univerziteti, muzeji i nevladine organizacije iz celog sveta sarađivali su na ovoj izložbi kako bi pokazali da je moda deo naše kulture, vid umetnosti i rezultat istinskog umeća sa mnogostrukim uticajem. Da bi se zbirke ovekovečile I učinile dostupnim svima, korišćena je Guglova najnaprednija tehnologija, uključujući virtuelnu stvarnost, sferne video-zapise, strit vju i „gigapiksl” slike ultravisoke rezolucije.

Kratki prikazi vezani za Etnografski muzej u Beogradu dostupni onlajn uključuju i izložbu „Lepota tradicionalnih srpskih nošnji u Srbiji”.

Onlajn-posetioci napokon mogu da otkriju interaktivnu priču o istoriji srpskog naroda preko tradicionalnih nošnji koje se čuvaju u Etnografskom muzeju u Beogradu. Prvobitno pružajući osnovnu zaštitu od elemenata, odeća je vremenom evoluirala u širok spektar visokoestetizovanih predmeta punih simboličkog značenja. Odeća je za pojedinca predstavljala način da komunicira sa zajednicom, pošto je ukazivala na njegovo poreklo i status u društvu. Pored društveno-istorijskih činilaca, karakteristike odeće oblikovali su i vrsta tla i klimatski uslovi koji su omogućavali bavljenje određenim ekonomskim aktivnostima, čiji su proizvodi bili glavni izvor za izradu predmeta za svakodnevnu upotrebu.

Priče o četiri kultna odevna i obuvna predmeta koji su oblikovali istoriju mode oživljene su u virtuelnoj stvarnosti filmovima koji se mogu gledati na Jutjubu ili pomoću VR naočara:

Crna haljina Koko Šanel u Muzeju dekorativnih umetnosti (Musée des Arts Décoratifs), Pariz, Francuska (1925), koja je radikalno promenila pravila oblačenja vezana za odeću crne boje, učinivši je neizostavnim odevnim predmetom koji iskazuje stav u garderobi svake žene.

Visoke potpetice Merilin Monro, Muzej Salvatorea Feragama, Firenca, Italija (1959-60), svetlucave crvene štikle koje su postale izraz snage, uspeha i seksepila žena.

Džemper i suknja dizajnerske firme Comme des Garçons, inspirisani kimonom, iz Instituta za kostime u Kjotu, Japan (1983), koji pokazuju kako je Rei Kavakubo doneo tradicionalnu i savremenu estetiku i izradu japanskog kimona na globalnu modnu scenu kroz svoje radikalne dizajne.

Steznik Vivijen Vestvud, iz Muzeja Viktorije i Alberta, London, Velika Britanija (1990), koji slavi dizajnerkin originalan pristup jednom od najkotroverznijih odevnih predmeta u istoriji i spaja svet mode sa svetom umetnosti.

Pozivamo sve da razgledaju ovu izložbu na svojim telefonima ili laptopovima i saznaju priče koje stoje iza onoga što nosite. Možda ćete se iznenaditi kada saznate da vaše farmerke ili crna haljina u vašoj garderobi imaju iza sebe priču staru nekoliko vekova. Ono što nosite predstavlja istinsku kulturu, a najčešće i umetničko delo – Amit Sud (Amit Sood), direktor Google Arts & Culture

Izložba We Wear Culture svima je dostupna onlajn preko aplikacije Google Arts & Culture (iOS i Android), kao i na sledećim linkovima:

https://www.google.com/culturalinstitute/beta/project/fashion

https://www.google.com/culturalinstitute/beta/partner/ethnographic-museum


Ostavite svoj komentar na Twitter-u:

[rotatingtweets screen_name=’mojasrbija_rs’ include_rts = ‘1’ show_follow = ‘1’ links_in_new_window = ‘1’ tweet_count = ’10’]