Stvaranje poverenja građana u domaće proizvode

domaci3Na samom početku kampanje, uradili smo pilot studiju koja je pokazala da velika većina građana želi da kupuje domaću robu, ali čak 40% ispitanika, prilikom odabira proizvoda, na prvo mesto stavlja poverenje u proizvođača. To je potpuno logičan rezultat, pošto je kvalitet proizvoda, uz cenu, osnovni faktor na osnovu koga se građani i u svim drugim zemljama opredeljuju prilikom nabavke dobara. Informacija o domaćem poreklu treba da bude samo dodatni stimulans, koji će prevagnuti prilikom izbora između sličnih proizvoda.

Međutim, rezultati ankete, koja je rađena tokom uličnih promocija sredinom prošle godine, govore da građani veoma slabo prepoznaju domaću robu. Među prvih 10 domaćih proizvoda u svesti prosečnog srpskog potrošača, isključivo se nalaze prehrambeni proizvodi. Među proizvođačima čije su proizvode građani navodili, jedino Henkel Merima ne proizvodi hranu i piće i zauzima deseto mesto. Ista tendencija se na obe liste nastavlja čak do tridesetog mesta i to zahvaljujući ženskom delu populacije koji je vodio računa o kućnoj hemiji. Muškarci su se više bavili alkoholom.

Poražavajuća je činjenica da je određeni broj proizvođača, bez obzira što podržava našu akciju, odbio da se oglasi, uz obrazloženje da bi im informacija o domaćem poreklu smanjila nivo prodaje. Svedoci smo da jedan broj proizvoda namenjenih isključivo domaćem tržištu, na svojoj ambalaži nema ni reči srpskog jezika, bez obzira što je proizveden u Srbiji od domaćih sirovina.

Sve ove pojave su posledica nepoverenja građana u domaće proizvode, koje je stvarano dugi niz godina. Desetinama godina nakon Drugog svetskog rata, građani nisu imali mogućnosti da dođu do strane robe, pa se odelo dobijeno iz inostranstva čuvalo samo za specijalne prilike. Takav odnos je bio i prema svoj drugoj robi dobijenoj sa zapada. Tako je nastao stereotip da je sve što je strano bolje od domaćeg, koji i danas traje. Uz to, mnogi građani su bili svedoci javašluka i kriminalnih radnji, koje su se odvijale u pojedinim firmama tokom devedesetih godina, zarad povećanja zarade, a na uštrb kvaliteta proizvoda.

Naš zadatak će tokom ove godine biti da ukažemo građanima da je veliki broj domaćih proizvoda, kako u prehrambenoj industriji, tako i van nje, kvalitetan isto koliko i uvozna roba, a neretko i kvalitetniji od nje. Veća mogućnost kontrole kvaliteta i činjenica da je određeni proizvođač dugoročno uložio u proizvodnju u Srbiji daje nam za pravo da poverenje i prednost u odabiru proizvoda bude na njegovoj strani.

Ako verujemo u kvalitet domaćih kobasica, sokova i mleka, nema razloga da ne ubedimo građane da naše firme mogu veoma kvalitetno da proizvedu trosed, odelo ili toalet papir. Mnoge grane industrije, poput tekstilne i industrije nameštaja, su nekada bile jako razvijene u Srbiji. S obzirom na potencijal koji leži u našim ljudima i na kvalitet koji je kod naših proizvođača sve bolji, ima razloga da uložimo dodatni napor da ovoj proizvodnji vratimo staru produktivnost i još veću popularnost.

Akcije koje će u sklopu akcije Birajmo domaće izvoditi Udruženje građana Moja Srbija tokom ove godine, biće koncentrisane upravo u tom smeru, uz saradnju sa relevantnim udruženjima, državnim institucijama i organizacijama, medijima i domaćim proizvođačima.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *